Programmet Darwin version 2002. Darwins evolutionsteori bygger på idén att mutationer är slumpmässiga. Ibland uppstår en mutation som är något bättre anpassad till miljön. En sådan mutation har något stööre sannolikhet att fortplanta sig. På lång sikt har den därför större chans att överleva, och så småningom har den ursprungliga varianten försvunnit. Programmet bygger en liten värld genom att starta med en enda individ (blå), som fortplantar sig genom att placera fröer i närliggande rutor. Ett frö kan mutera och man får då en blå och en gul population som tävlar om det tillgängliga utrymmet. Att köra programmet Börja med att klicka på knappen [Create] En blå cirkel dyker upp någonstans. Klicka ett antal gånger på knappen [Generations]. Varje klick låter ett antal generationer passera. Normalt endas en per tryckning, men genom att skriva ett annat värde i rutan bredvid knappen kan man låta flera generationer (t.ex. 50) förlöpa genom en tryckning. När så önskas kan man låta en individ mutera. Normalt är mutationen en procent starkare än ursprungspopulationen. Det värdet kan ändras genom att användaren skriver ett annat värde i rutan intill. Resultatet visar den starkare mutationen i allmänhet inte tar över systemet. Av allt att döma styrs evoulutionen av någon annan mekanism, t.ex. att mutationerna inte är slumpmässiga utan styrs av behovet och då uppträder samtidigt i ett stort antal individer. Göteborg 2005-10-25 Allan Emrén